Brain management

Auteur: 
Tanja Lagerström
Illustraties: 
Winneke Hazewinkel
Verschenen in Pyramide: 

‘Did you ever sharpen pencils until you got a bladder on your thumb?’ flap ik eruit tegen de bibliothecaresse terwijl ik haar mijn duim laat zien. Ze kijkt me niet begrijpend aan en ik besef meteen wat ik fout heb gezegd. Natuurlijk heb ik geen blaas op mijn duim maar een blaar (blister). Wanneer je brein overuren maakt, zoals in deze eerste schoolweek, krijg je soms de meest hilarische versprekingen.

Het schooljaar is weer begonnen. Vroeg opstaan, de hele dag gefocust zijn, Engels praten, namen onthouden, wennen aan een nieuw rooster. En dat is pittig na bijna acht weken zomervakantie.

Ook hier in Zweden wordt alles lastiger door ‘het virus’ dat onzichtbaar rondwaart. Op de internationale school moeten we extra alert zijn want er zijn altijd nieuwe leerlingen of leerkrachten die uit alle mogelijke uithoeken van de wereld zijn komen aanvliegen. Ook op de buitenschoolse opvang die ik coördineer, is het te merken. Een van de personeelsleden is gestrand in India, een andere in Canada.

Dus behalve punten slijpen, lessen voorbereiden en vergaderen heb ik een aantal sollicitatiegesprekken gevoerd met nieuwe medewerkers.

En dan heb ik het nog niet eens gehad over mijn eigen vak. Voor mijn muzieklessen liggen alle grote lijnen al vast. Daar hebben we met alle leerkrachten gezamenlijk al voor de vakantie hard aan gewerkt. Welke groep wanneer aan welk thema werkt, en hoeveel weken. En in welke mate de vakleerkrachten daarin participeren.

Het is een uitdaging om met alle lijnen, schema’s en kaders rekening te houden. Om je een beeld te geven:

Deze week begon ik met jaar 6 aan het thema ‘Migratie’, dat ik koppel aan ‘Het ontstaan van jazz’. Met jaar 5 is het thema ‘Waar we zijn in plaats en tijd’, dat ik koppel aan ‘Muziekgeschiedenis in vogelvlucht’. Jaar 4 begint het schooljaar met het thema ‘Wie zijn wij’, met focus op ‘Inspirerende personen’, en dat koppel ik aan een unit over de Beatles.

Jaar 3 heeft als thema ‘Hoe organiseren we onszelf’, met focus op ‘Tekens en symbolen’ wat natuurlijk een uitstekend uitgangspunt is voor notatie. Jaar 2 begint ook met ‘Wie zijn wij’ maar met een andere focus: op ‘Houses and homes’ waarin ik officieel geen samenwerking heb vastgelegd maar wel een vormanalyse van ‘Our House’ van Madness met zesjarigen (ja waarom ook niet?).

Tot slot is jaar 1 ook bezig met ‘Wie zijn wij’ en voor deze jaargroep zoomen we in op vriendschap en familie. Liedjes over liefde en vriendschap, daar hebben we er genoeg van! En vijfjarigen kunnen ook best zelf een mooi liedje schrijven voor hun beste vriendje of vriendinnetje, met wat hulp.

Mijn hoofd is wel wat vol na zo’n eerste week. Logisch. Sowieso is tachtig procent van mijn hersencapaciteit van mijn werkgever, daar betalen ze me voor.

De kunst is om die tachtig procent van mijn eigen twintig procent te scheiden. Toen ik op deze mooie zondag wakker werd, merkte ik dat ik bij het luisteren naar het gekoer van de duif probeerde te bepalen of het patroontje een regelmatige of onregelmatige maatsoort had. En of ik dat in een les kon verwerken.

Dus vergeet het maar, dat scheiden. Het loopt hopeloos door elkaar heen. Hoe dan ook: ik heb er zin in, het gaat weer een mooi schooljaar worden!

Tanja Lagerström is muziekdocent en stafmedewerker bij de Lund International School in Zweden.

Reacties

Reactie toevoegen

Inschrijven voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwbsrief en ontvang onregelmatig nieuws over muziekeducatie, liedjes, lessen, professionaliseringsdagen, Gehrels Muziekeducatie en De Pyramide.