Artikelen
Muziekles kan veel betekenen voor een hoogbegaafd kind als je goed op de situatie inspeelt, stelt Dorien van der Steen, muziekdocent en zelf hoogbegaafd. Zij legt uit hoe.
Tijdens de lockdown ontdekte Merijn Rhebergen, destijds student toegepaste psychologie, hoe relevant muziek is voor haar psychisch welbevinden. Daardoor geïnspireerd schreef zij een scriptie over de noodzaak van muziekonderwijs voor communicatief kwetsbare kinderen.
Lous van der Mijl vond het zonde dat ze op het gebied van muziek niets kon vinden voor hoogbegaafde kinderen. ‘Dan maak ik het zelf wel’, dacht ze toen. Ze ontwierp twintig lessen en schreef er een docentenhandleiding bij.
Componiste Henriëtte Kat had altijd moeite met het notenschrift lezen, totdat ze ontdekte wat voor haar wél werkt. Nu heeft ze twee boeken met pianostukken in vereenvoudigde muzieknotatie uitgegeven.
Een lichamelijke beperking van een leerling is voor muziekdocent Otto de Jong geen belemmering bij het lesgeven, dankzij een speciale gitaar.
Oude en nieuwe liedjes en verschillende muziekinstrumenten. Bespreking van kinderboeken waar muziek in zit.
Al meer dan dertig jaar loopt het aantal uren muziek dat een pabostudent krijgt drastisch terug, met alle gevolgen van dien. Valt het tij nog te keren?
Column van Gabriela Acosta Camacho over de afschaffing van de termen ‘westers' en 'niet-westers’ als onderscheidend kenmerk van muziek.
Johan Sterken en Suzanne Kratsborn delen hun visie op de manier waarop het muziekonderwijs in de basisschool van binnenuit geborgd is.