Artikelen

Column
De Pyramide 77-01 Februari 2023 Genderstereotypen

De auteur daagt iedereen uit om eens kritisch naar zijn lesmateriaal te kijken.

Reportage
De Pyramide 77-01 Februari 2023 PCC - Ferdinand Beuse, Rens Dekker ®PCC

Met ‘De Muziekwedstrijd’ wil het Prinses Christina Concours een lans breken voor muziekeducatie en 4- tot 12-jarigen inspireren tot muziekmaken. De jury heeft vijfhonderd filmpjes van feedback voorzien. In november werden de prijzen uitgereikt.

Recensie
De Pyramide 77-01 Februari 2023 Bodypercussie boek

Wereldwijd houdt een kleine groep mensen zich met bodypercussie bezig: het gaat hen om saamhorigheid, de collectieve ervaring en open uitwisseling. Drie Nederlandse auteurs uit deze groep werkten anderhalf jaar aan een systematisch onderzoek. Daaruit vloeide een uitgebreid handboek voort, geschikt voor muziekdocenten en verder iedereen die met groepen werkt.

Achtergrond
De Pyramide 77-01 Februari 2023 Communiceren Marc Ras

In dit artikel bespreekt Musica Impulscentrum, partnerorganisatie van Gehrels Muziekeducatie, de communicatieve kracht van muziek.

Interview
De Pyramide 77-01 Februari 2023 Bodypercussie

Jeroen Schipper en zijn collega’s van Bodypercussie.nl hebben in Nederland een primeur: zij schreven het eerste Nederlandstalige boek over bodypercussie.

Interview
De Pyramide 76-4 november 2022 p 22-24 Zet onze blije hoofden aan

Muziekdocenten Willemijn Bonder en Martijn Huitema voelen eerst weerstand als de coronapandemie uitbreekt en zij online moeten lesgeven. Uiteindelijk omarmen zij de nieuwe werkwijze en maken een complete online muzieklesmethode.

Column
Lisa van Bennekom. Columniste De Pyramide 76-4 november 2022

De titel van deze column van Lisa van Bennekom is een citaat van een kind uit haar klas. Ze probeert hem bij de muziekles te betrekken.

Achtergrond
Foto: Jan Darthet

Musica Impulscentrum licht in drie artikelen de eigen visie op muzikaliteit toe. Nr. 3: van wriemelgeluid naar compositie, creatief aan de gang met geluid in de klas.

Praktijk
De Pyramide 76-4 november 2022 p 16-20 Formatieve evaluatie in de muziekles  Foto Gaby Jongenelen

In hoeverre is toepassing van formatieve evaluatie in de muziekles effectief? Stichting Kunstzinnige Vorming Rotterdam deed een verhelderende pilot.

Pagina's