Muziek, beeld en taal integreren

Auteur: 
Yfke Blokhuis-Lerk
Verschenen in Pyramide: 

In Zing zing zing de wereld rond staan elf liedjes uit alle delen van de wereld. Ze zijn via YouTube te beluisteren (klik op de link) en te downloaden via een QR-code of weblink voorin het boek. Van elk liedje zijn twee versies: een met zang en een instrumentale.

Met dit boek en de opnamen willen de makers mensen inspireren om muziek, beeld en taal te integreren. Zij richten zich daarbij niet alleen op vakdocenten muziek, maar ook op leerkrachten en ouders. Zij willen vooral dat een leerkracht met dit boek zelf muziekles kan geven aan kleuters op de basisscholen, omdat muziek voor hen soms buiten het basispakket valt.

Elk lied heeft een daarbij passend verhaal. Samen met de prachtige illustraties nemen de verhalen je mee op avontuur naar het land waar het liedje vandaan komt. Sommige verhalen zijn zo geschreven dat het lied erin wordt opgenomen. Het lied kan dan worden gezongen tussen het voorlezen door.

Achterin het boek staat over elk lied kort waar het precies vandaan komt en waar het over gaat. Bij een enkel lied is ook (een deel van) de tekst vertaald.

Wat ik jammer vind, is dat de bladmuziek en de fonetische uitspraak van de liedteksten ontbreken. De juiste uitspraak van de tekst is alleen te achterhalen door de liedjes heel goed te beluisteren. Niet iedereen spreekt alle talen die in het boek voorkomen.

Daarnaast kunnen leerkrachten met de bladmuziek erbij een uitgebreidere muziekles rondom de liedjes geven, zeker vakdocenten, maar ook een groepsleerkracht met enige muzikale basis. Bijvoorbeeld om zelf de begeleiding te spelen en de liedjes beter te kunnen aanleren. De docent kan bijvoorbeeld korte fragmenten oefenen zonder steeds de muziek op pauze te moeten zetten.

De muziek is aantrekkelijk en de liedjes zijn vrolijk, geschikt voor jong en oud. Voor de groepsleerkracht zonder specifieke muzikale opleiding is het boek zeer geschikt: hij kan de verhalen aan zijn leerlingen voorlezen en de liedjes met hen beluisteren. Ze samen zingen is zeker ook een optie, want de liedjes zijn kort en de tekst wordt regelmatig herhaald, waardoor de tekst en melodie wat makkelijker op te pakken zijn.

Herhaling is bovendien aantrekkelijk voor kleine kinderen. Mijn dochter van enkele maanden werd nu al vrolijk van het horen van de liedjes, dus dat zullen de kinderen op school dan zeker ook worden!

Zing zing zing de wereld rond
Samenstellers Marieke van Ditshuizen en Aslan Muziekcentrum
Auteur verhalen Jef Aerts
Arrangeur liedjes Thijs Krammer
Illustrator Marieke van Ditshuizen
Uitgever Singel Uitgeverijen/Querido
ISBN 978 90 451 2493 3

Yfke Blokhuis-Lerk is groepsleerkracht en vakspecialist muziek.

Reacties

Reactie toevoegen

Lees ook

Recensie
Cover (fragment) van het boek 'Liedjes zonder grenzen', Koos Meinderts, Annette Fienig en Thijs Borsten

Prachtige liedteksten en juweeltjes van arrangementen, vertelt Saskia Beverloo over 'Liedjes zonder grenzen'. Voor gebruik in de les zijn ze minder geschikt vanwege de omvang van de melodieën en de soms nogal gruwelijke teksten over ongewenste situaties.

Recensie
Cover (fragment) van 'Advocaatje ging op reis', zingbaar prentenboek van Emma van Dobben

Musicus en poppenspeelster Emma van Dobben maakte twee zingbare prenten-boeken: volledig geïllustreerde lied-teksten, een populair genre in Amerika en Engeland, hier relatief onbekend.

Inschrijven voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwbsrief en ontvang onregelmatig nieuws over muziekeducatie, liedjes, lessen, professionaliseringsdagen, Gehrels Muziekeducatie en De Pyramide.