Nieuw talent

Auteur: 
Lars Bon
Verschenen in Pyramide: 

Een tijdje geleden wilde een goede vriendin me voor mijn verjaardag meenemen naar een voorstelling. Ik mocht zelf kiezen naar wie we gingen, maar zij had wel alvast een voorselectie gemaakt. Gelukkig, trouwens, want ik ben een onwijs slechte knopendoorhakker. Ik heb een hele rits artiesten die ik leuk vind, variërend van de gekste jazzpianisten tot de meest regular popzangers, maar die stonden er allemaal niet tussen. “We gaan naar heel iets anders”, zei ze. Dus wij naar Rotterdam, onderweg naar iets dat inderdaad héél anders bleek dan ik van tevoren had bedacht. De voorstelling droeg de naam Lenteconcert en had als ondertitel ‘een muzikale reis door Turkije’. Een koor van dertig leden en een tiental muzikanten zong en speelde liederen uit verschillende streken van het land. Over elk lied en elke streek werd kort iets verteld, eerst in het Turks en daarna in het Nederlands.

Wat me opviel was hoe muzikaal iedereen was. Dan heb ik het niet alleen over de mensen op het podium, want ja: duh-uh, maar vooral ook de mensen in het publiek. Er werd geklapt en gedanst op maatsoorten waar je u tegen zegt. En de Turkse volksmuziek is vaak gebaseerd op makams, toonladders die ontzettend veel nuanceverschillen kennen qua intonatie. Maar er werd moeiteloos en zuiver meegezongen. Nee, dit wordt geen concertrecensie. Deze avond zette me aan het denken.

Ik ben zelf net afgestudeerd aan de opleiding Docent Muziek en ik kende toen geen medestudenten met een Turkse achtergrond. Sowieso vond ik de opleiding weinig cultureel divers. Dat vind ik zonde. Het roept bij mij de vraag op waarom dat zo is. Is het de inhoud van de studie? We leerden over Bach, Mozart en Beethoven en over hun gebruik van contrapunt en bijbehorende harmonieleer. En over Elvis en The Beatles. Maar daartegenover zou ik niet één Turkse klassieke componist of popartiest kunnen noemen, en het bestaan van makams heb ik tijdens mijn stage bij Aslan Muziekcentrum moeten leren.

Hetzelfde zie ik gebeuren bij de theoretische toelatingen. Wat we volgens mij vooral willen toetsen is of een aankomend student muzikaal is, didactisch sterk en affiniteit heeft met voor groepen staan. Een toelating waarbij je jazzakkoorden moet uitschrijven of een solfègetoets waarbij je alleen maar in majeur of mineur mag zingen, sluit veel muzikaal talent uit. Als we ook maar een paar kleine dingen aan de opleidingen Docent Muziek veranderen, aan het toelatingsproces of het curriculum, denk ik dat er veel nieuw talent klaarstaat om toelating te doen.

Lars Bon is muziekdocent en voorzitter van het VLS Studentenpanel.

Reacties

Wat leuk! Lars Bon is een oud-AMV-leerling van me van de (destijds) Streekmuziekschool Alphen aan den Rijn.
Ik zie nog zijn enthousiasme voor me
Trots en dapper dat hij in mijn voetsporen en die van andere muziekcollega's is getreden.

Leuk om hier een bericht van je te tegen te komen, Lars.

Eigenaar Muziekwijs/ Muziekdocent Manon Ruardy

Mooi artikel en heel waar. In “mijn” tijd bij ODM hadden we wereldmuziek- we kregen les op allerlei niet-westerse instrumenten en moesten per jaar een heel aantal concerten bezoeken en beschrijven van podium Rasa.
Ik ben zeker voor vernieuwing wat betreft andere culturen, al is het om nog beter aan te kunnen sluiten bij de doelgroep van het onderwijs- bijvoorbeeld de leerlingen van de reguliere middelbare scholen. En wat betreft de klassieke benadering zouden keuzes hierin wellicht ook beter passen of een programma dat afwisseling of thema’s biedt in verschillende genres.

Dank voor je kritische blik, Lars
Ik denk dat de opleiding vooral gericht moet zijn op de doelgroepen met wie we gaan werken,. Dat het aanbod op de opleidingen breder kan en meer inclusief (blok culturele verschillen invoegen, methodes daarop beoordelen) zal zeker blijven.
Kritisch hierop zijn en feedback geven kan opleidingen alleen maar verbeteren.

Deels zeker eens met deze visie. Natuurlijk kan meer diversiteit geen kwaad en natuurlijk kun je kijken naar het curriculum en de toelatingsprocedure. We moeten er wel voor waken dat dit niet ten koste gaat van het niveau en de inhoudelijke kwaliteit van de opleiding. Meer diversiteit zou een interessante toevoeging kunnen zijn, maar met het leren over de grote klassieke componisten, jazz, harmonieleer en contrapunt is ook niets mis. Iedere student zal dit m.i. zeker moeten beheersen. Mijn pleidooi zou zijn dat er voor beide aspecten aandacht moet komen en blijven. Diversiteit is zeker goed, maar kwaliteit blijft een ‘must’. Tot slot: grote waardering voor deze kritische blik!

Dag Martin, waarom zou diversiteit de kwaliteit van de opleiding in gevaar brengen? Ben benieuwd wat je hier precies mee bedoelt. Groet! Maite

Reactie toevoegen

Inschrijven voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwbsrief en ontvang onregelmatig nieuws over muziekeducatie, liedjes, lessen, professionaliseringsdagen, Gehrels Muziekeducatie en De Pyramide.