"Ik ben liever creatief bezig"

Auteur: 
Tanja Lagerström
Foto's: 
Jan Vink/Musication
Verschenen in Pyramide: 

De naam Jan Vink doet misschien nog geen belletje rinkelen maar zijn YouTube-filmpjes waarschijnlijk wel. Wie kent niet het meespeel-filmpje ‘Pirates of the Caribbean’ of ‘Star Wars’, waarbij je met de hele klas de bekende thema’s kunt meespelen? Inmiddels heeft Musication meer dan achtduizend abonnees en gebruikers over de hele wereld. Zijn filmpjes zien er prachtig uit met een herkenbare, heldere layout en smaakvol geproduceerde muziektracks. Enkele redacteurs van De Pyramide vinden dat Musication zich op positieve wijze onderscheidt in het grote aanbod van meespeel-filmpjes. Hoog tijd om op zoek te gaan naar de persoon achter Musication.

Wie is Jan Vink?

“Ik ben 36 jaar, heb een vriendin en twee kinderen. Ik ben geboren in Duitsland, waar ik een opleiding tot kinderopvoeder heb gevolgd, daarna ging ik op mijn 25e naar Nederland voor een studie aan het conservatorium in Maastricht, om popmuzikant te worden. Pas toen ik daar op auditie kwam, realiseerde ik me dat het een lerarenopleiding was... Haha, niet verder vertellen. Daarna heb ik pas Nederlands geleerd. Ik zei in de klas tegen de kinderen: ‘Ik ga jullie muziek leren en jullie gaan mij Nederlands leren’. In 2009 ben ik afgestudeerd. Sindsdien werk ik als vakleerkracht muziek op de basisschool in Kerkrade en Heerlen.”

Wanneer kwam je op het idee om meespeelfilmpjes op YouTube te zetten?

“Met het filmpje Star Wars in 2016 merkte ik dat er heel veel reacties en verzoekjes kwamen. Blijkbaar werd het filmpje gewaardeerd en gebruikt in muzieklessen. Toen heb ik eigenlijk besloten dat ik er meer mee wilde gaan doen. Daarvóór maakte ik ook wel filmpjes, maar dat was meer experimenteel, voor mezelf.”

Waarom ben je filmpjes zelf gaan maken?

“De liedjes die ik wilde gebruiken in mijn lessen waren vaak niet geschikt voor in de klas, want ze waren óf te hoog, óf te snel, te langzaam of te gecompliceerd. Ik wilde proberen of ik tracks kon maken die goed werken bij de doelgroep en goed klinken en filmpjes met een betere layout, eenvoudig en overzichtelijk. Ik speel de tracks zelf in omdat ik dan toonsoort, tempo en vorm zelf kan bepalen en vrij ben in het hele proces.”

Uit de meespeelvideo 'Oh Susanna' van Musication. Copyright Jan Vink
Uit de meespeelvideo 'Oh Susanna' van Musication. Copyright Jan Vink

Beschrijf eens het verschil tussen de totstandkoming van je eerste filmpjes en de meest recente filmpjes.

“De eerste filmpjes waren in powerpoint, de partituur is statisch, ik hoefde alleen de aanwijzer te animeren. In de nieuwe filmpjes zijn het vooral de details en de vormgeving die steeds creatiever zijn geworden. Al knutselend leer je steeds beter hoe dat het beste gaat.”

Richt je je op een specifieke doelgroep?

“Ik maak de filmpjes niet heel specifiek voor één bepaald leerjaar. Het is goed als de gebruiker zelf actief bepaalt of het filmpje geschikt is voor de doelgroep. Ik probeer zelf de grens op te zoeken, de leerlingen uit te dagen. Soms krijg ik de vraag of ik ook iets kan maken voor de jongere kinderen, kleuters. Dat is moeilijker, want de coördinatie van het spelen en tegelijkertijd kijken naar het bord is lastig. Ook merkte ik dat die jongste kinderen vaak helemaal opgaan in het filmpje, bijvoorbeeld alle effecten bij het filmpje van het spookhuis. Ze vergeten dan zelfs helemaal om te spelen. Je kunt je ook afvragen of je het wilt dat die jonge kinderen al de hele tijd naar het scherm zitten te staren.”

Het valt me op dat de voertaal van de commentaren Engels is...

“Dat is eigenlijk puur toeval, omdat ik bij mijn eerste filmpje van Star Wars zoveel reacties en views kreeg, voornamelijk uit Amerika. Soms krijg ik reacties van over de hele wereld, bijvoorbeeld Japan of Australië, ik vind het leuk dat het materiaal overal gebruikt kan worden.”

Dat internationale is dus geen bewuste keuze?

 

“Nee niet echt, ik zou ook wel typisch Nederlandse filmpjes willen maken, bijvoorbeeld voor Sinterklaas, daar heb ik eigenlijk wel zin in. Als iemand nog tips heeft, laat maar weten.”

Hou je bij hoeveel mensen je filmpjes bekijken?

“Ik kijk er wel eens naar, maar het is geen doelstelling om zoveel mogelijk views te krijgen. Het is me bijvoorbeeld
wel opgevallen dat de boomwhackerfilmpjes beter worden bekeken dan de percussiefilmpjes.”

Uit de meespeelvideo 'Rio' van Musication. Copyright Jan Vink
Uit de meespeelvideo 'Rio' van Musication. Copyright Jan Vink

Zie je mogelijkheden om er een bedrijf in te beginnen?

“Het is nooit mijn doelstelling geweest om een bedrijf te beginnen. Ik vind het vooral heel leuk om de filmpjes te maken en te gebruiken bij mijn werk als muziekmeester, bovendien heb ik ook nog mijn gezin en nog andere hobby’s. Ik heb wel overwogen om bijvoorbeeld een eigen website te maken. Maar dan moet je daar ook bovenop zitten, constant online zijn. Daar heb ik geen zin in. Ik ben liever creatief bezig. Ik ben er nu gemiddeld twee tot drie avonden per week mee bezig.

Maar het is wel fijn dat ik nu een supportersite heb via www.patreon.com. De tip kreeg ik via YouTube van een muziekleerkracht uit Amerika. Als je iets creeërt, bijvoorbeeld video’s, muziek, design, kun je je via die website laten steunen door mensen die jouw werk waarderen, met bijvoorbeeld één of vijf dollar per maand. In ruil voor dat bedrag krijgt de zogeheten patreon wat extra’s.

Ik geef bijvoorbeeld een karaoketrack van een liedje, bladmuziek, de naam van de gulle gever in de credits aan het eind van de video’s of andere dingen die patreons vragen.

Ik ben hier vorig jaar oktober mee begonnen en heb nu 41 patreons voor gemiddeld vijf dollar per maand. Als ik er een prijskaartje aan zou moeten hangen, zou een filmpje rond de duizend euro moeten kosten. Soms ben ik in totaal wel veertig uur bezig met een filmpje. Ik vind het dan ook fijn als mensen dit materiaal voor hun eigen werk gebruiken en door hun steun via Patreon laten zien dat ze het werk waarderen.”

Wat is volgens jou de toegevoegde waarde van meespeelfilmpjes in het muziekonderwijs?

“Ik denk er wel vaak over na, voegt het iets toe, neemt het misschien iets weg? Ik ben me wel bewust van de voor- en nadelen. Ik zou ook graag kritische feedback krijgen. Een voordeel is dat het een hulpmiddel is om grip te krijgen op notatie.

In mijn eigen lessen probeer ik zo veelzijdig en afwisselend mogelijk bezig te zijn. Zingen is heel waardevol, maar ritmisch bezig zijn met bijvoorbeeld beatboxen ook. Ik kan daar makkelijk een hele les mee vullen, maar ben me er bewust van geworden dat er een breed aanbod moet zijn en afwisseling binnen elke les.”

Links

Mail Jan Vink;

Musication op YouTube  
Musication op Patreon

Tanja Lagerström was redacteur van De Pyramide en geeft inmiddels les aan een internationale school in Lund, Zweden.

Reacties

Reactie toevoegen

Lees ook

Praktijk

Boomwhackers zijn niet meer weg te denken uit de klas. Hoewel het ding niet veel meer is dan een hol stuk plastic, zijn de muzikale toepassingen veelzijdig.

Achtergrond
Muziek in School De Pyramide 2016-04

Muziekles en digibord; voor de één een lastige combinatie maar voor Helga Boekestijn een uitdagende mogelijkheid om muzikale activiteit en creativiteit een impuls te geven en kinderen te laten ervaren hoe het is om muziek te maken.

Inschrijven voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwbsrief en ontvang ongeveer zes keer per jaar nieuws over onze artikelen, lessen, en professionaliseringsdagen.