2017 Januari

Lessen in deze Pyramide

Gnoe. Illustratie bij de Liedbijlage: Muziek en Engels. Bron Antony Trivet
Verschenen in De Pyramide: 2017 Januari
Beschikbaar voor iedereen
In de liedbijlage dit keer een aantal uitgewerkte lesideeën voor geïntegreerde lessen muziek en Engels. De lessen zijn opgebouwd volgens een model waarin de didactiek van Engelse taal en muziek geïntegreerd is. Zie hiervoor het artikel ‘Muziek en Engels’.

Liedjes in deze Pyramide

Verschenen in De Pyramide: 2017 Januari
Beschikbaar voor leden
Eenvoudig Engelstalig liedje voor de onderbouw. Past in vakoverstijgende les Engels en muziek - zie Liedbijlage: Muziek en Engels
Verschenen in De Pyramide: 2017 Januari
Beschikbaar voor leden
Engels lied over de kleuren van de regenboog. Past in vakoverstijgende les Engels en muziek - zie Liedbijlage: Muziek en Engels
Verschenen in De Pyramide: 2017 Januari
Beschikbaar voor leden
Engelstalig bovenbouwlied over het grappigste dier uit de dierentuin: de gnoe. Past in vakoverstijgende les Engels en muziek - zie Liedbijlage: Muziek en Engels
Verschenen in De Pyramide: 2017 Januari
Beschikbaar voor leden
Engels liedje rond de geluiden en bewegingen die een dinosaurus maakt. Past in vakoverstijgende les Engels en muziek - zie Liedbijlage: Muziek en Engels.
Verschenen in De Pyramide: 2017 Januari
Beschikbaar voor leden
Engels liedje waarbij de kinderen de tekst niet per se zelf hoeven zingen, doel is vooral om de handeling uit te voeren. 
Verschenen in De Pyramide: 2017 Januari
Beschikbaar voor leden
Lied dat past in een vakoverstijgende les Engels/Muziek. Suggesties zie Liedbijlage: Muziek en Engels
Achtergrond
Shakira van Oostveen in de klas

Wat maakt muziekles geven aan moslimkinderen ingewikkeld en hoe kun je het oplossen? Ervaringsdeskundige Shakira van Oostveen vertelt.

Achtergrond
Foto van een les kunst-taalroutines met taal en muziek. Foto Lineke Leemans

Basisscholen in Tilburg experimenteren met kunst-taalroutines: werkvormen die taalonderwijs combineren met onderwijs in een kunstdiscipline.  

Achtergrond
Zingen tijdens Engels/muziekles

Muziek combineren met andere disciplines is een trend in het onderwijs. In De Pyramide 2016-5 (ed. 70-05) schreven we over de invloed van muziek op de taalverwerking. Dit artikel gaat over de integratie van de didactiek van het zingen en het Engelse taalonderwijs.